Polecamy

Poradnik - nawierzchnie betonowe na drogach gminnych

Nawierzchnie betonowe nie mają w Polsce ustalonej tradycji. Wprawdzie pierwsze nawierzchnie tego typu pojawiły się w 1912 roku w Krakowie, to jednak popularność ich nastąpiła dopiero w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku w związku z kryzysem energetycznym oraz pojawieniem się na drogach o nawierzchniach asfaltowych trwałych odkształceń, tzw. kolein, zagrażających bezpieczeństwu ruchu.
Poprawnie zaprojektowana i wykonana nawierzchnia betonowa ma wiele zalet.
Należą do nich:
– wysoka nośność i zdolność do przenoszenia obciążeń,
– odporność na odkształcenia trwałe,
– jasny kolor,
– dobre cechy eksploatacyjne,
– niskie koszty utrzymania.
Nawierzchniowa płyta betonowa przenosi obciążenia samoistnie, redukując w dużym stopniu obciążenie podbudów, co przyczynia się do znacznego zmniejszenia ich odkształceń. Nawierzchnie betonowe charakteryzują się wysoką zdolnością do przenoszenia obciążeń, nawet w przypadku obciążeń punktowych. Zwiększenie grubości pociąga za sobą znaczne zwiększenie zdolności do przenoszenia obciążeń, co jest bardzo korzystne w odniesieniu do wzrastających obciążeń osiowych i ogólnego wzrostu natężenia ruchu.
Poprawnie zbudowana nawierzchnia betonowa bez problemu osiąga zwykle 20-letni okres użytkowania, a standardem jest okres 30-letni. Drogi o nawierzchniach betonowych odznaczają się dużą odpornością na odkształcenia w pełnym zakresie temperatur. Nie dochodzi do powstawania kolein, a woda powierzchniowa bez problemów spływa z nawierzchni.
Jasny kolor nawierzchni drogi przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, szczególnie podczas jazdy o zmroku lub w deszczu. Powierzchnie betonowe o jasnej barwie umożliwiają lepszą widoczność: ludzie, pojazdy oraz wszelkie przeszkody są na drodze szybciej i lepiej rozpoznawalne. Jasny kolor betonu przyczynia się również do znacznych oszczędności inwestycyjnych, dzięki zredukowaniu kosztów oświetlenia drogowego. Według badań szwajcarskich, koszty oświetlenia ponoszone przy nawierzchniach betonowych stanowią jedynie 43% kosztów pochłanianych przez oświetlenie dróg o nawierzchniach wykonanych z mieszanek mineralno-asfaltowych. Nawierzchnie betonowe uchodzą za bezpieczne ze względu na dostateczną szorstkość i sczepność, co związane jest z możliwością szybkiego odprowadzania wody spod kół samochodowych.

Zalety nawierzchni betonowych dowodzą, iż powinny one zyskać popularność i stać się uzupełnieniem wyboru dostępnych technologii obok nawierzchni asfaltowych, kostkowych i innych. Prezentowana publikacja jest poradnikiem, w którym przedstawiono informacje o możliwościach stosowania nawierzchni betonowych na drogach gminnych, sposobach doboru grubości warstw nawierzchni oraz o technologiach wytwarzania i wbudowywania mieszanek betonowych na drogach o niewielkim obciążeniu ruchem.

Poradnik można pobrać tutaj: