Polecamy

Odkrywanie architektury w betonie i betonu w architekturze

- Pokazaliśmy inwestorom i odbiorcom, że materiał surowy jakim jest beton ma również estetykę i może zachwycać pięknem. Inwestorzy, architekci i wykonawcy nauczyli się pracować z betonem, doceniać jego walory i naturalność. Te 20 lat współpracy branży cementowej z architektami przy organizacji konkursu „Polski Cement w Architekturze” to okres odkrywania architektury w betonie i betonu w architekturze - powiedział Mariusz Ścisło, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich.

 

Rozdanie nagród w dwudziestej, jubileuszowej edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”, odbyło się w Warszawie 25 listopada 2016 roku. Konkurs dla architektów na najlepszą realizację z użyciem technologii betonowej organizowany jest od 1997 roku przez Stowarzyszenie Producentów Cementu przy współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich.

Prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu przypominał jak konkurs został ogłoszony po raz pierwszy. - Jako producenci cementu mamy świadomość, że cement to półprodukt – surowiec, z którego dobry, mądry architekt jest w stanie wykrzesać coś ciekawego. Dlatego od wielu lat jesteśmy zaangażowani w to, by pokazywać potęgę betonu. Nie tylko jego siłę i trwałość, jego cechy konstrukcyjne, które są oczywiste. Od zawsze zwracamy uwagę, że beton w rękach, w głowie i w sercu artysty, może pokazać całe piękno wynikające z jego plastycznej formy. Dzisiaj, po 20 latach, łatwo jest mówić o sukcesach. Ale trzeba wspomnieć prezesa SARP Krzysztofa Chwaliboga, z którym w 1997 roku podejmowaliśmy decyzję o organizacji konkursu i podziękować mu za odwagę – wspominał prof. Jan Deja. - Przez 20 lat staramy się pokazywać piękno betonu nie tylko architektom, ale także studentom architektury, którzy podczas naszych warsztatów betonowych, na etapie studiów mają szansę okazję zetknąć się z betonem, dotknąć tego materiału i sprawdzić jakie stwarza możliwości. W ciągu 20 lat mieliśmy okazję wyróżnić i nagrodzić grono wybitnych polskich architektów. Jesteśmy dumni z tego, że beton stał się modny dla młodego pokolenia architektów. Patrząc na zdjęcia tych 23 obiektów zgłoszonych do XX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”, uważam że w ciągu tych 20 lat, udało nam się uczynić Polskę piękniejszą. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy uczestniczyli w dotychczasowych edycjach konkursu i zapraszam do udziału w 21. edycji w 2017 roku – powiedział prof. Jan Deja.

Zdaniem prezesa SARP Mariusza Ścisło te 20 lat współpracy branży cementowej z architektami przy organizacji konkursu „Polski Cement w Architekturze” to okres odkrywania architektury w betonie i betonu w architekturze. - Pokazaliśmy inwestorom i odbiorcom, że materiał surowy jakim jest beton ma również estetykę i może zachwycać pięknem. Inwestorzy, architekci i wykonawcy nauczyli się pracować z betonem, doceniać jego walory i naturalność - podkreślił Mariusz Ścisło.

 

WICEPREZES SARP: BETON KOCHAMY JAKOŚ SZCZEGÓLNIE

W tym roku nagrodzonym i wyróżnionym gratulowali: prof. Jan Deja – dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, Zbigniew Pilch – szef marketingu SPC oraz Grzegorz Stiasny – wiceprezes SARP a zarazem przewodniczący Sądu Konkursowego.

- Jak pewnie wiecie historia nowożytnego betonu zaczęła się od produkcji donic ponad 200 lat temu, a my od 20 już lat, razem z naszymi przyjaciółmi, którzy ten beton produkują, pokazujemy jak wspaniale można go zużytkować w budynkach. Ta dwudziesta edycja konkursu jest naprawdę niesamowita, bo jak popatrzycie na wystawę, to my tego betonu używamy praktycznie do wszystkiego. Beton jest nie tylko w konstrukcjach czy obiektach inżynierskich. Mamy tu całe budynki mieszkalne czy wille w betonie. Są różne materiały, które kochamy, ale beton kochamy jakoś szczególnie i bardzo mi było miło ten konkurs sędziować – mówił wiceprezes SARP Grzegorz Stiasny.

Nagrodę specjalną ufundowaną przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce wręczyła Justyna Piotrowska – Łój, kierownik biura SPBTwP. Nagrodę w wysokości 5 tysięcy złotych za użycie betonu towarowego przyznano pracowni BBGK Architekci z Warszawy za „Muzeum Katyńskie w Warszawie”. W uzasadnieniu jury czytamy, że nagrodę przyznano „za innowacyjne użycie barwionego w masie betonu. Elementy wykonane z tego betonu elegancko wpisują się w zabytkowy charakter ceglanych budowli fortecznych współtworząc emocjonalny nastrój wielowymiarowego architektoniczno – krajobrazowego dzieła jakie tam powstało”.

 

NAGRODA ZA IKONĘ I SYMBOL EPOKI

Z okazji XX edycji konkursu zarówno SARP jak i SPC postanowiły przyznać nagrodę specjalną za całokształt działalności twórczej z użyciem technologii betonowej arch. Jadwidze Grabowskiej - Hawrylak. Obok przedstawicieli SPC nagrodę wręczali trzej prezesi SARP: Krzysztof Chwalibóg, Jerzy Grochulski i Mariusz Ścisło. Przyznanie nagrody związane jest z najciekawszą realizacją arch. Jadwigi Grabowskiej – Hawrylak – Zespołu Mieszkaniowo – Usługowego przy placu Grunwaldzkim we Wrocławiu. Ta część miasta nazywana przez wrocławian Wrocławskim Manhattanem oraz ze względu na kształt okien Sedesowcami, to niewątpliwie jedno z najciekawszych i najbardziej wyrazistych dzieł architektury w powojennej Polsce. Zbiór sześciu budynków mieszkalnych i trzech pawilonów handlowo-usługowych został zaprojektowany w latach 1967-1970, a wybudowany w latach 1970-1973 przez Wrocławskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego. Obecnie kompleks na pl. Grunwaldzkim jest wpisany do rejestru zabytków, uważany za ikonę i symbol epoki. Za upór i konsekwencję w realizacji tego dzieła Jadwiga Grabowska – Hawrylak, jako pierwsza kobieta w Polsce, otrzymała Honorową Nagrodę SARP w 1974 roku

 – To były czasy kiedy nie było materiałów i bardzo trudno było cokolwiek zrobić – wspominała Jadwiga Grabowska – Hawrylak.

 

BETON WAŻNY DLA INWESTORA

Pierwszą nagrodę w konkursie otrzymał arch. Robert Konieczny – autor „Arki Koniecznego”.

– Arka to budynek z którym jestem osobiście związany, bo to nasz dom. Często mówiłem trochę żartem, że to przykład jak nie powinno się projektować. Zmiana koncepcji w trakcie budowy kosztowała mnie trochę zdrowia. W momencie, w którym otrzymywaliśmy pozwolenie na budowę w Polsce były powodzie. Nie dawało mi to spokoju do tego stopnia, że w trakcie kopania dziury w ziemi przerywałem prace i zmieniałem projekt. Potem przez kolejne cztery lata goniłem projektem budowę. Kosztowało mnie to dużo energii, zdrowia i sił nie mówiąc o tym jak reagowała na to moja żona. Cieszę się, że po tych kilku latach, moje wysiłki zostały docenione. Tyle o Arce – powiedział Robert Konieczny.

Obok architektów dyplomy i gratulacje w konkursie „Polski Cement w Architekturze” otrzymują także inwestorzy. Dlatego razem ze Zbigniewem Maćków, autorem Zespołu Mieszkalno – Usługowego Kurkowa 14/Dubois 41 we Wrocławiu, wyróżnienie odbierał Eugene Houx, dyrektor generalny firmy Nacarat Polska. – Beton jest bardzo ważnym elementem przede wszystkim w budynku mieszkalnym. Elementy elewacji są wykonane z betonu i bez niego budynek na pewno nie wyglądał by tak, jak wygląda. Na pewno dobry projekt architektoniczny i beton przyczyniły się do atrakcyjnego wyglądu budynku i lepszej sprzedaży powierzchni – przyznał Eugene Houx.

 

BETONOWY DOM, W KTÓRYM SIĘ DOBRZE MIESZKA

Drugą nagrodę w konkursie zdobyła pracownia db2 architekci – Iwona Wilczek i Mariusz Tenczyński, autorzy projektu „Dom pod Opolem”.

– Koncepcja tego budynku powstawała przez ponad rok. Nasi inwestorzy dużo podróżują po świecie i widzieli, że architektura domów jednorodzinnych bardzo się zmieniła. Z kolei my od początku wiedzieliśmy, że mamy projektować coś prostego – mówiła Iwona Wilczek.

– Podczas spotkań inwestorzy wskazywali na kamień, szkło i beton, ale ten beton najbardziej ich przekonał. Budowa kosztowała ich mnóstwo wysiłku, ale byli bardzo uparci i świadomi tego na co się zdecydowali. W tym domu od piwnicy po dach mamy przećwiczone praktycznie wszystkie technologie betonowania – stwierdził Mariusz Tenczyński.

- Były ściany, które powstawały dwu lub trzykrotnie, gdyż nie spełniały oczekiwań inwestora. Były także takie ściany, które od początku zachwycały rysunkiem betonu i niepowtarzalnością – dodała Iwona Wilczek.  Jej zdaniem decyzja o budowie domu z betonu była dużą odwagą ze strony inwestorów. – Jesteśmy im za to bardzo wdzięczni. Teraz dobrze im się tam mieszka i są bardzo zadowoleni z tego domu – zakończyła.

Wyróżnienie w konkursie zdobyli także autorzy Centrum Kulturalno-Kongresowego JORDANKI w Toruniu. Autor - architekt Fernando Menis. Współpraca autorska: architekt Jacek Lenart – STUDIO A4 sp. z o.o. I właśnie Jacek Lenart z zespołem odbierał to wyróżnienie przyznane „za rzeźbiarskie wykreowanie monumentalnego gmachu, nadającego nowy charakter strukturze miasta, zgodnie z aspiracjami jego mieszkańców”.

Laureatów nagród i wyróżnień w konkursie będziemy prezentować w kolejnych numerach magazynu BTA „Budownictwo, Technologie, Architektura”.

 

HONOROWA NAGRODA DLA STANISŁAWA DEŃKO

Podczas wieczornej gali nagród w SARP przyznano także medale Bene Merintibus dla osób zasłużonych dla architektury. W tym roku otrzymali je: Tomasz Fudala – historyk sztuki, Elżbieta i Krzysztof Pendereccy oraz Janusz Sepiół – architekt, były marszałek województwa małopolskiego i senator RP.

Honorową Nagrodę SARP za 2016 rok otrzymał architekt Stanisław Deńko – laureat XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”.

Wszystkim nagrodzonym – gratulujemy!