– Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.
Organizatorem Kongresu Nawierzchni, już po raz 11, są Media-Pro. Stowarzyszenie Producentów Cementu jest partnerem specjalnym kongresu, a kwartalnik BTA „Budownictwo, technologie, architektura” patronem medialnym wydarzenia.
Według prof. Andrzeja Szaraty, rektora Politechniki Krakowskiej branżę budownictwa drogowego dotykają m.in. braki kadrowe, braki kruszyw i certyfikacja. – Mam nadzieję że porozmawiamy na kongresie o problemach i wyzwaniach branży – mówił rektor.
Maciej Ostrowski, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie zapowiedział, że przed świętami zostanie otwarty ostatni odcinek S7 przed Krakowem oraz część S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach wyraził nadzieję, że takie spotkania jak Kongres Nawierzchni spowodują, że wiedza z poziomu dróg krajowych czy wojewódzkich zejdzie na drogi powiatowe i gminne.
– To duża satysfakcja jak za granicą słyszę: chcesz zobaczyć dobre drogi to pojedź do Polski. Nasze drogi i autostrady wyglądają bardzo dobrze. Budujmy dobrze. Kraków dostanie trochę tlenu po oddaniu S7 i S52. Razem z GDDKiA pracujemy nad aktualizacją WWIORB. Udało nam się zbudować nawet kilkanaście kilometrów autostrady A2 z nawierzchnią wykonaną z betonu i cementu niskoemisyjnego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Kongres zainaugurowała debata o problemach i wyzwaniach drogownictwa, którą prowadził Przemysław Klonowski, przewodniczący Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
– Nasze DNA to dialog. Dlatego na konferencjach chcemy prowadzić dialog merytoryczny. Chcemy pokazać biznesowe spojrzenie na rynek – mówił prezes Klonowski.
Zdaniem prezesa jednym z największych problemów będzie przyszłoroczny 35% spadek środków dostępnych na drogi samorządowe.
– Musimy debatować o utrzymaniu sieci dróg krajowych, która ma ponad 5 tys. km długości. Będziemy też uczestniczyć w komponentach drogowych takich programów jak Tarcza Wschód, budowa CPK i Program Jądrowy. Te programy spowodują zwiększenie podaży na rynku – wyliczał Klonowski.
Branża wykonawstwa drogowego z nadzieją patrzy także na realizację Programu Odbudowy po Powodzi.
Jakie są inne problemy i wyzwania? Zdolność banków do kredytowania i udzielania gwarancji, braki pracowników, dostępność niektórych surowców m.in. kruszyw, certyfikacja, waloryzacja oraz bariery administracyjne.
– Firmy, które realizowały już prawidłowo inwestycje drogowe w Polsce mają takie same szanse na przetargach jak firmy z Chin czy Afryki, których referencje trudno sprawdzić, podobnie finansowanie tych firm – tłumaczył prezes Klonowski.
Program wzmocnienia sieci dróg krajowych został entuzjastycznie przyjęty przez branżę drogową. – Ten program był bardzo wyczekiwany, że poprawi stan sieci dróg. Są zadania kierowane do realizacji, związane z przebudową dróg i obiektów inżynierskich. W pierwszej kolejności staramy się kierować zadania najbardziej nam potrzebne, ale potrzeby przekraczają przyznany budżet – mówił Leszek Bukowski, dyrektor Departamentu Technologii Budowy Dróg GDDKiA
Czy gospodarka obiegu zamkniętego może być remedium na zmniejszenie luki podażowej w obrębie grysów?
– Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Beton można w 100% poddać recyklingowi. 24 lata temu dokonano przekruszenia starej nawierzchni autostrady A4, na zachód od Wrocławia i wykorzystano ją w podbudowie nowej nawierzchni betonowej – tłumaczył prof. Jan Deja. – Zawsze podkreślam, że każdą inwestycję drogową należy analizować pod kątem całego cyklu życia czyli nie tylko cyklu budowy, ale także eksploatacji. Beton pod koniec cyklu życia, kiedy konstrukcja przestaje spełniać oczekiwane przez nas kryteria, może być ponownie wykorzystany. Mamy w tej chwili w Polsce instalacje do przerobu i rozkruszania betonu rozbiórkowego. Nie wszyscy o tym wiedzą, że beton w ciągu swojego cyklu życia pochłania ok. 25% CO2, który wykorzystano do produkcji cementu. To dodatkowy walor betonu. Materiały z recyklingu betonu doskonale wpisują się w całą strategie budownictwa również drogowego.
Według dyrektora Bukowskiego granulaty betonowe z rozkruszu są m.in. powszechnie wykorzystywane do budowy dróg w Niemczech. – My też będziemy obligatoryjnie wykorzystywać materiały z recyclingu – zapowiedział dyrektor Bukowski.