– Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. – Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.
Uczestników seminarium poświęconego budowie i utrzymaniu samorządowych nawierzchni betonowych, w imieniu organizatorów, witał Zbigniew Pilch, dyrektor marketingu i public affairs Stowarzyszenia Producentów Cementu.
– Będziemy mieli możliwość wysłuchania bardzo ciekawych referatów, prezentacji, wręcz świadectw o tym jak nawierzchnie betonowe sprawdzają się na drogach samorządowych, ile kosztuje ich budowa i utrzymanie, jakie korzyści płyną z podjęcia decyzji o budowie nawierzchni betonowych – mówił.
Z udziału w seminarium, w ostatniej chwili, zrezygnowało wielu samorządowców z województwa dolnośląskiego, których dotknęła powódź.
– Niestety obradujemy w cieniu tragedii, która rozgrywa się na Dolnym Śląsku. Dyplomy dla nagrodzonych, którzy w związku z tym nie mogli do nas przybyć, przekażemy w innym terminie. Niech nasze myśli będą z wami – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Jako SPC od lat wspieramy budowę dróg o nawierzchniach betonowych. Chcemy przekonać do budowy tych dróg samorządy, bo wiemy, że ta technologia jest lepsza i prowadzi do budowy trwalszych dróg. Warto spróbować.
Seminarium podzielone zostało na trzy części. W pierwszej były powitania gospodarzy i patronów seminarium oraz wystąpienia gości oficjalnych.
Druga część, najdłuższa, poświęcona była na prezentację 6 referatów, z których każdy poświęcony był omówieniu technologii, doświadczeń związanych z budową dróg betonowych a także kosztów budowy.
Trzecia część seminarium, to uroczystość związana z przyznaniem tytułów Dobry Gospodarz. Tytułem Dobrego Gospodarza nagradzani są wyróżniający się samorządowcy/samorządy/przedstawiciele administracji drogowej, którzy budują drogi betonowe, dbając w ten sposób o trwałość dróg, niskie koszty utrzymania, bezpieczeństwo i poszanowanie środowiska naturalnego (laureatów trzeciej części seminarium przedstawiamy w tekście pt. Dobrzy Gospodarze 2024).
BETON SPRAWDZA SIĘ POD KAŻDĄ SZEROKOŚCIĄ GEOGRAFICZNĄ
Seminarium odbyło się pod patronatem GDDKiA. Rafał Pławiak, zastępca dyrektora ds. technologii GDDKiA Oddział w Krakowie poinformował, że z powodzeniem wykorzystuje na budowach zarówno technologię betonową jak i bitumiczną. Nawierzchnie betonowe mamy w tunelach na Północnej Obwodnicy Krakowa – dodał.
Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, również objął swoim patronatem seminarium. – Trwałość, solidność i od wielu, wielu lat pod wszystkimi szerokościami geograficznymi na świecie beton jest podstawowym i bardzo dobrym budulcem. Uczymy się, pytamy, pytamy i jeszcze raz pytamy… – mówił dyrektor Bohatkiewicz.
Według prof. Jana Dei, dyrektora wykonawczego SPC samorządy mają szereg możliwości, żeby sięgać po beton. – Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej. Nawierzchnie betonowe to pozbycie się kolein na drogach. Wiele ludzi zginęło na naszych drogach przez aquaplaning. Na drogach betonowych jest mniejsze zużycie paliwa, a ich utrzymanie jest zdecydowanie tańsze. Nie chce byśmy byli postrzegani jako ortodoksi betonowi. Musi być konkurencja między nawierzchniami drogowymi.
W foyer seminarium działał „Kącik eksperta”, w którym porad dotyczących budowy i utrzymania dróg betonowych udzielał Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.
Emilia Pieczara, zastępca dyr. Departamentu budżetu Ministerstwo Infrastruktury mówiła o możliwościach finansowania budowy i remontów dróg obejmujących Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg oraz rezerwę subwencji ogólnej.
Magdalena Karolak z GDDKiA Oddział w Krakowie opowiadała o inwestycjach infrastrukturalnych na terenie Małopolski, których wartości sięga 2 mld złotych.
TECHNOLOGIE, DOŚWIADCZENIA, KOSZTY
Drugą część seminarium rozpoczął Michał Hebdaś z firmy Cemex Polska, który mówił o budowie drogi z betonu wałowanego RCC na terenie Powiatu Wielickiego (woj. małopolskie), drogi łączącej miejscowości Cichawa i Grodkowice. Budowa tej drogi powinna zakończyć się w końcem września br. Długość 1800 metrów, szerokość 5 metrów, grubość nawierzchni z betonu wałowanego 16 cm. Wykonawcą inwestycji jest CEMEX Polska.
Przemysław Wysocki z Grupy Polskie Górnictwo Skalne przedstawił „Budowę dróg i placów z betonu wałowanego oraz technologię betonu wodoprzepuszczalnego w Grupie PGS”. W technologii betonu wałowanego firma wykonała m.in. drogę dojazdową do kopalni o długości 300 metrów, plac przeładunkowy o powierzchni 9800 m2 i plac magazynowy o powierzchni 23500 m2. Jako rozwiązanie dla retencji wody firma proponuje wodoprzepuszczalną kostkę betonową Aquastone.
Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów zaprezentował doświadczenia swojej gminy, która jest zarówno inwestorem jak i wykonawcą dróg betonowych począwszy od produkcji mieszanki betonowej na własnym węźle. Od 2022 r. na terenie Gminy Bełchatów wykonano ponad 4 km dróg gminnych z betonu w deskowaniu stałym. W 2022 roku wybudowano 3 odcinki, w 2023 r. –7 odcinków, a w 2024 r. powstanie 6 odcinków.
– Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat udało nam się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. W betonie budujemy drogi o długościach od 300 do 800 metrów, łączące miejscowości lub na jako drogi osiedlowe. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił wójt Konrad Koc.
Hubert Matysek z firmy Batarus przedstawił budowę dróg lokalnych od strony kosztowej. Z wyliczeń firmy wynika, że budowa betonowych dróg lokalnych może być korzystna dla samorządów. Przyjmując ceny z czerwca 2024 r. i zakładając budowę odcinka o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 – o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.
Kamil Skopek z firmy City Bruk mówił o budowie ścieżki rowerowej z betonu wodoprzepuszczalnego wzdłuż rzeki Rudawy w Krakowie. Długość ścieżki 6,5 km, szerokość: 2 m. Ścieżka biegnie od al. Kościuszki do ul. Zakliki z Mydlnik. Jej inwestorem jest Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie, a wykonawcą krakowska firma Citybruk Skopek. Czas realizacji inwestycji: od 15 kwietnia do grudnia 2023 r.
Mateusz Job z firmy Holcim zaprezentował „Wykorzystanie betonu Hydromedia w kontekście małej retencji”. Hydromedia to wodoprzepuszczalna nawierzchnia użytkowa, pozwalająca na odprowadzenie wody deszczowej do gruntu. Zapobiega efektowi lokalnych podtopień, gdyż umożliwia bardzo szybkie odprowadzenie wody deszczowej w przypadku nagłych ulewnych opadów. Jej zastosowanie do budowy nawierzchni reguluje obieg wody opadowej i eliminuje w dużej mierze konieczność wykonania kanalizacji deszczowej.