Aktualności
MILKY WAY 2.0 pozwala na redukcję śladu węglowego konstrukcji o ponad 40%
Firmy Cement Ożarów jako producent cementu oraz Strabag jako wykonawca odcinka autostrady A2 – Siedlce Południe – Malinowiec poinformowały o wykonaniu 900 metrowego fragmentu autostrady w technologii MILKY WAY 2.0. Na czym polega? Na pilotażowym odcinku autostrady A2, dolna warstwa nawierzchni betonowej została wykonana z wykorzystaniem cementu HUTNICZEGO CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA, z kolei górna warstwa powstała na bazie cementu JASNEGO CEM II/B-S 42,5 R-NA. – Wprowadzając rozwiązanie MILKY WAY 2.0 z użyciem cementu HUTNICZEGO, mogliśmy jeszcze bardziej zredukować obciążenie środowiskowe uzyskując ponad 40% CO2 mniej w konstrukcji w porównaniu do rozwiązania na CEM I – poinformował Krzysztof Pytel, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Segmentu Infrastruktura Cement Ożarów podczas śniadania prasowego, które 7 października 2025 r. odbyło się w Warszawie.

Czołowe firmy: STRABAG Polska jako generalny wykonawca oraz Cement Ożarów S.A., producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych, po raz kolejny udowodniły, że są niekwestionowanymi liderami w zakresie niskoemisyjnego budownictwa infrastrukturalnego. Firmy te po raz pierwszy w Polsce zastosowały do budowy dwuwarstwowej nawierzchni z betonu cementowego dwa różne cementy. Przełomowa technologia została po raz pierwszy zastosowana na odcinku autostrady A2 – Siedlce Południe – Malinowiec.
Na pilotażowym odcinku autostrady A2, dolna warstwa nawierzchni została wykonana z wykorzystaniem cementu HUTNICZEGO CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA, z kolei górna warstwa powstała na bazie cementu JASNEGO CEM II/B-S 42,5 R-NA.
To pionierskie rozwiązanie, nazwane MILKY WAY 2.0, pozwala na redukcję śladu węglowego konstrukcji o ponad 40% CO2eq w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań.
STRABAG zdecydował się przełamać schemat budowy nawierzchni betonowych i wprowadził rozwiązania oparte na cementach niższej klasy emisyjności.
– Byliśmy w tym pierwsi w kraju – zaczęliśmy stosować na budowie autostrad niskoemisyjne betony, które produkujemy we własnych wytwórniach na bazie CEM II. Było to zgodne z obowiązującymi normami i specyfikacjami technicznymi. Teraz idziemy o krok dalej i wdrożyliśmy cement CEM III. Jego zastosowanie w budowie nawierzchni drogowych w Polsce nie było do tej pory dopuszczone. Dlatego, aby przeprowadzić pilotaż, musieliśmy uzyskać zgody od inwestora (GDDKiA), a także zaangażować do tego odcinka doświadczalnego nadzór naukowy, jaki pełniała Politechnika Białostocka. W efekcie powstał testowy odcinek o długości około 900 metrów na autostradzie A2 w okolicy Siedlec, który został objęty wydłużoną gwarancją – podkreśla Krzysztof Zadrożny, Dyrektor Oddziału Nawierzchni Betonowych STRABAG.
Warto dodać, że na powstającym odcinku autostrady A2 z powodzeniem, wybudowano już blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej z betonu cementowego, z wykorzystaniem technologii MILKY WAY na bazie Cementu JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) o obniżonym śladzie węglowym. Dziś firmy otwierają nowy rozdział w budowie niskoemisyjnych nawierzchni z betonu cementowego stosując dwa różne cementy do budowy dwuwarstwowych nawierzchni.
– Jesteśmy dumni, że pierwsi w Polsce dostarczyliśmy rozwiązania produktowe do budowy dwuwarstwowych dróg autostradowych o obniżonym śladzie węglowym – mówi Krzysztof Pytel, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Segmentu Infrastruktura Cement Ożarów. – Dzięki zastosowaniu mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego w cemencie JASNY ograniczyliśmy ślad węglowy nawierzchni z betonu cementowego. Wprowadzając rozwiązanie MILKY WAY 2.0 z użyciem cementu HUTNICZEGO, mogliśmy jeszcze bardziej zredukować obciążenie środowiskowe uzyskując ponad 40% CO2 mniej w konstrukcji w porównaniu do rozwiązania na CEM I.
Fragment odcinka doświadczalnego drogi wykonanej w technologii MILKY WAY 2.0, został zatwierdzony przez GDDKiA. Realizacja była możliwa po przeprowadzeniu szeregu badań wytrzymałościowych i trwałościowych, gdzie potwierdzono przydatność cementu CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA w dolnej warstwie.
– Branża cementowa stoi przed wielkimi wyzwaniami w zakresie celów klimatycznych, gospodarki obiegu zamkniętego, zmian w prawodawstwie normowym, jak również dostępności surowców czy logistyki – komentuje Artur Paszkowski, Dyrektor ds. Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów. – Najczęściej jednak, kiedy pojawiają się wielkie wyzwania, pojawia się również większa przestrzeń do tworzenia i wdrażania innowacyjnych rozwiązań. I właśnie takim doskonałym przykładem innowacji jest rozwiązanie MILKY WAY oraz jego nowa generacja MILKY WAY 2.0 przygotowana z myślą o dwuwarstwowych nawierzchniach – dodaje Artur Paszkowski.
CEMENT O OBNIŻONYM ŚLADZIE WĘGLOWYM
Doświadczenia krajowe dotyczące wyboru rodzaju cementu do nawierzchni betonowych koncentrowały się dotychczas na zastosowaniu cementu CEM I 42,5 R(N). W celu redukcji śladu węglowego oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia reakcji alkalia-krzemionka, zastosowano cementy o obniżonej emisyjności CO2 – cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) oraz HUTNICZY CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA. Cementy te przeznaczone są do specjalistycznych zastosowań, w tym do infrastruktury drogowo-mostowej. Kluczowym komponentem występującym w tych cementach, jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu i przyczyniać się do poważnych konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu obiektów.
Wykonane badania potwierdziły, że cement z zawartością tego nieklinkierowego składnika głównego hamuje reakcję ASR, powodując wzrost odporności na korozję wywołaną reakcją reaktywnych kruszyw z alkaliami zawartymi w betonie. Beton użyty na omawianym odcinku doświadczalnym autostrady, przed jego dopuszczeniem do stosowania, przeszedł restrykcyjne testy i spełnił wysokie wymagania wytrzymałościowe oraz trwałościowe.
Zastosowanie mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego w wykorzystanych cementach przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego nawierzchni z betonu cementowego. Dla przedmiotowego odcinka doświadczalnego przeprowadzono analizę cyklu życia (LCA – Life Cycle Assessment) i oszacowano ślad węglowy CO2eq dla etapów A1-A3. Na skutek zmiany cementu CEM I 42,5 R(N) na cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) w górnej warstwie oraz HUTNICZY (CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA) w dolnej warstwie zredukowano ślad węglowy betonu o ponad ~40%.
O BUDOWIE AUTOSTRADY A2
14.04.2021 r. STRABAG podpisał umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na budowę autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód – Malinowiec o długości prawie 19 km. Inwestycja ta powstaje w formule „projektuj i buduj”. Zakres podpisanego kontraktu obejmował projekt budowalny, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie odcinka autostrady A2 w nowym śladzie. W ramach inwestycji powstaje trasa dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod rozbudowę do trzeciego pasa. STRABAG na etapie projektowania zaproponował optymalny rodzaj nawierzchni do zastosowania na tym odcinku autostrady. STRABAG i Cement Ożarów, w wyniku wspólnych działań techniczno-handlowych, podjęli decyzję o zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania dla realizacji nawierzchni z betonu cementowego na cemencie JASNY (CEM II/B-S 42,5R-NA). Wybór technologii był poparty wspólną polityką ochrony środowiska oraz przeprowadzonymi wewnętrznymi i zewnętrznymi badaniami laboratoryjnymi. Wybór nawierzchni był podyktowany także wspólną determinacją obu firm, które kreują oraz wdrażają nowe rozwiązania przy wykonywaniu nowoczesnych, trwałych nawierzchni z betonu cementowego o obniżonym śladzie węglowym.

