Aktualności

Aktualności
18 listopada 2025

Masz wybór – buduj drogi o nawierzchni betonowej

– Nawierzchnie betonowe powstają na autostradach, drogach ekspresowych, w tunelach i na drogach samorządowych. Z rozmów z wykonawcami i inwestorami wiemy, że budują nawierzchnie betonowe, bo mają wybór. Jedni liczą koszty budowy, inni – koszty eksploatacji. O ich świadomym wyborze decyduje nie tylko ekonomia. Wybierają beton, gdyż biorą pod uwagę zalety dróg betonowych, które w złych warunkach atmosferycznych i trudnym terenie pozwolą mieszkańcom na bezpieczny dojazd do domu – mówi prof. Jan Deja, Dyrektor Wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu.

27 listopada rozpoczyna się w Krakowie Kongres Nawierzchni – jedyne w Polsce wydarzenie w całości poświęcone nawierzchniom różnego typu: od sprawdzonych technologii asfaltowych i cementowych po najnowocześniejsze rozwiązania przyszłości. Stowarzyszenie Producentów Cementu jest partnerem specjalnym wydarzenia.

Teksturowana nawierzchnia drogi betonowej w gminie Łososina Dolna (woj. małopolskie)

Kongres Nawierzchni odbędzie w Krakowie, w dniach 27-28 listopada 2025 r.

– To konferencja zapoczątkowana w 2013 roku i od samego początku realizowana w ścisłej współpracy merytorycznej z najbardziej renomowanymi ośrodkami akademickimi, kluczowymi organizacjami branżowymi i biznesem. Na przestrzeni kolejnych edycji zyskała rangę jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych tematyce nawierzchni drogowych w Polsce – mówi Ewelina Nawara, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Nawierzchni, dyrektor naczelna Media – Pro.

Stowarzyszenie Producentów Cementu, które od 35 lat popularyzuje budowę dróg o nawierzchni betonowej, jest partnerem specjalnym wydarzenia.

W pierwszym dniu kongresu, 27 listopada, prof. Jan Deja, Dyrektor Wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu, weźmie udział w sesji „Nawierzchnie drogowe wobec wymagań gospodarki o obiegu zamkniętym. Wyzwania rynku drogowego w Polsce”.

– Nawierzchnie betonowe powstają na autostradach, drogach ekspresowych, w tunelach i na drogach samorządowych. Z rozmów z wykonawcami i inwestorami wiemy, że budują nawierzchnie betonowe, bo mają wybór. Jedni liczą koszty budowy, inni – koszty eksploatacji. O ich świadomym wyborze decyduje nie tylko ekonomia. Wybierają beton, gdyż biorą pod uwagę zalety dróg betonowych, które w złych warunkach atmosferycznych i trudnym terenie pozwolą mieszkańcom na bezpieczny dojazd do domu – mówi prof. Jan Deja.

Według prof. Dei, dzięki wprowadzaniu cementów niskoemisyjnych, dodatkowym atutem realizacji nawierzchni betonowych, jest niższy ślad węglowy – nawet o 40% – w porównaniu z nawierzchniami budowanymi dotychczas.

Te zagadnienia znajda się w referacie prof. Dei pt. „Zrównoważony rozwój drogownictwa w Polsce – jak betonowe nawierzchnie wspierają cele klimatyczne”.

O nawierzchniach betonowych będzie także mowa podczas debaty pt. „Wyzwania rynku drogowego w Polsce”.

Drugi dzień Kongresu Nawierzchni – 28 listopada – rozpocznie się sesją poświęconą w całości nawierzchniom betonowym, przygotowaną przez Piotra Kijowskiego ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Podczas sesji zostaną przedstawione następujące referaty:

1. „Prezentacja Poradnika projektowania i budowy nawierzchni betonowych na rondach, zatokach autobusowych i MOP-ach”. [15’] Piotr Heinrich, prezes zarządu OAT Sp. z o.o.

2. „Kruszywo z recyklingu w betonie wałowanym? Tak, to możliwe – na przykładzie studium przypadku”. [15’] Przemysław Stałowski, kierownik Produktu – Spoiwa do Infrastruktury, Holcim Polska S.A.

3. „Doświadczenia z budowy nawierzchni betonowych na przykładzie wykonanych prac z Tarnowa i okolic”. [15’] Michał Żurek, prezes zarządu WES-BUD Sp. z o. o.

4. „Obniżenie hałasu, poprawa bezpieczeństwa ruchu oraz aspekty ekologiczne transportu w niemieckich wytycznych z 2024 r. dotyczących teksturowania nawierzchni betonowych”. [15’] Piotr Heinrich, prezes zarządu OAT Sp. z o. o.

Kongres Nawierzchni to nie tylko miejsce prezentacji referatów autorstwa najwybitniejszych specjalistów, lecz także przestrzeń otwartych debat, wystawa firm oferujących nowoczesne rozwiązania dla infrastruktury drogowej oraz towarzyszące audycje radiowe – stanowiące dodatkową platformę popularyzacji wiedzy i idei.

W programie wydarzenia tradycyjnie znajdują się m.in. podsumowania aktualnej sytuacji drogownictwa, identyfikacja perspektyw rozwoju branży, wyzwania materiałowe związane z wykorzystaniem asfaltu, cementu i kruszyw, a także sesje technologiczne poświęcone zagadnieniom nawierzchni asfaltowych i cementowych.

Zachęcamy do udziału w Kongresie Nawierzchni: https://www.media-prof.pl/kongres-nawierzchni-2025_a21.html

Droga ekspresowa S6 z budowaną nawierzchnią betonową na odcinku Bobrowniki – Skórowo
Droga betonowa w gminie Łososina Dolna (woj. małopolskie)
Droga betonowa wraz ze ścieżką rowerową o łącznej szerokości 7 metrów zbudowana w miejscowości Gawrych – Ruda (gmina Suwałki, woj. podlaskie). Wykonawca – Kruszbet S.A.
Fot. Kruszbet S.A.
Poprzedni artykuł

To był naprawdę trudny konkurs

Podobne artykuły

Aktualności

Masz wybór – buduj drogi o nawierzchni…

– Nawierzchnie betonowe powstają na autostradach, drogach…
Czytaj dalej
Aktualności

To był naprawdę trudny konkurs

Daniel Domeracki, Arkadiusz Smętek, August Kożuchowski i…
Czytaj dalej
Aktualności

Debata: Kruszywa z recyklingu w budownictwie –…

Wykorzystanie kruszyw z recyklingu budownictwie to temat,…
Czytaj dalej
Aktualności

Inżynieryjny majstersztyk w sercu Beskidów

– 23 października 2025 r., przed południem,…
Czytaj dalej