ad replacer
Bądź z nami w kontakcie
Szukaj
Newsletter
Otrzymuj najświeższe informacje z branży. Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Polecamy
O drogach betonowych w Wielkopolsce

Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Seminarium otworzyli: Mariusz Kusiołek – właściciel firmy Batarus i Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Piotr Kijowski z SPC wprowadził samorządowców w tematykę budowy dróg betonowych. Przedstawił poszczególne technologie budowy samorządowych dróg betonowych. Samorządowcy interesowali się nowymi rozwiązaniami m.in. samooczyszczającym się chodnikiem przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, ścieżkami rowerowymi z betonu czy też z ścieżkami rowerowymi z betonu wodoprzepuszczalnego.

Według Karola Błaszczaka, z-cy burmistrza Miasta i Gminy Zagórów drogi gminne są poddawane coraz większym obciążeniom, a obecnie rozjeżdżane przez sprzęt rolniczy. Potwierdził to Mateusz Wojciechowski, wójt gminy Ostrowite, który mówił, że pojazdy rolnicze, o masie nawet 25 ton, przejeżdżają drogami gminnymi kilkanaście razy dziennie.

Samorządowcy pytali m.in. o zimowe utrzymanie dróg betonowych. – Dobrze zaprojektowana i przygotowana, napowietrzona mieszanka betonowa wbudowana w nawierzchnię będzie służyła przez kilkadziesiąt lat mimo stosowania środków odladzających – odpowiadał Piotr Kijowski.

Mariusz Kusiołek z Batarusa przedstawił „Nowoczesne technologie betonowe”. Firma zajmuje się kompleksowo nawierzchniami betonowymi: projektowanie, produkcja betonu, budowa nawierzchni, utrzymanie i remonty. Dysponuje własną mobilną wytwórnią betonu. Zajmuje się m.in. naprawami nawierzchni betonowej na autostradzie A2 odc. Nowy Tomyśl – Świecko, budową nawierzchni betonowych terminali, poligonów i lotnisk. Mariusz Kusiołek zwracał uwagę m.in. na systematyczne uzupełnianie wypełnień szczelin dylatacyjnych, co jest podstawą dobrej, bezawaryjnej i długowiecznej eksploatacji drogi betonowej. Batarus zajmuje się także poprawą parametrów nawierzchni betonowych poprzez śrutowanie, grinding, groowing i teksturowanie hybrydowe NGCS.

Interesująco wyglądała „Analiza porównawcza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przedstawiona przez Mariusza Kusiołka. Według symulacji kosztowych, przyjmując ceny z czerwca 2024 r., przy odcinku o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.

Firma Batarus może także realizować inwestycje w technologii whitetopping czyli nakładki betonowej na istniejącej, zniszczonej nawierzchni betonowej.

Piotr Piestrzyński

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Mariusz Kusiołek, właściciel firmy Batarus
W szkoleniu wzięli udział samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite
Polecamy