ad replacer
Bądź z nami w kontakcie
Szukaj
Newsletter
Otrzymuj najświeższe informacje z branży. Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Polecamy
PRZED PRODUCENTAMI BETONU TOWAROWEGO CO NAJMNIEJ PIĘCIOPROCENTOWY WZROST

Na 2014 rok producenci betonu towarowego patrzą z optymizmem. Pięcioprocentowy wzrost zapotrzebowania na beton w tym roku branża wiąże ze stopniową poprawą koniunktury w czterech sektorach: mieszkalnictwie, budownictwie drogowym, kolejowym i energetyce. 20 marca 2014 r. w Warszawie rozstrzygnięto jedenastą edycję kampanii Dobry Beton.

Ponad 200 osób wzięło udział w rozstrzygnięciu XI edycji kampanii Dobry Beton, które 20 marca 2014 r. odbyło się w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

– Najlepsi producenci betonu towarowego poddali się rygorystycznej ocenie zgodnie z regulaminem naszego znaku jakości. To dzięki ich wysiłkowi i zaangażowaniu spotykamy się dzisiaj na uroczystości rozdania certyfikatów – mówił dr Maciej Gruszczyński, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. – Znak jakości Dobry Beton ma promować najlepszych producentów betonu towarowego, betonu który powstaje zgodnie z europejskimi standardami i poszanowaniem środowiska naturalnego.

 

OPTYMIZM UZASADNIONY

Według Piotra Ruseckiego, prezesa Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat branża zwiększyła swoje obroty trzykrotnie. – Ale w 2013 roku spotkała nas  14% korekta za sprawą mniejszej o 8% sprzedaży i spadku cen. To wszystko spowodowało obniżenie rentowności branży – mówił Piotr Rusecki.

O ile w 2011 roku zapotrzebowanie na beton towarowy w Polsce było rekordowe i sięgało 23,7 mln m3, w 2012 – 19,5 mln m3, to w 2013 roku wynosiło już 18 mln m3. Zdaniem prezesa Ruseckiego na 2014 rok branża patrzy z optymizmem spodziewając się co najmniej 5% wzrostu – do 18,9 mln m3 betonu towarowego.

Według danych SPBT w 910 wytwórniach betonu towarowego w Polsce pracuje około 10 tys. osób (dane z 2012 r.). Rynek obsługuje także ponad 3 tysiące betonowozów i ponad 700 pomp do betonu. Pod względem wielkości produkcji betonu Polska zajmuje 5 miejsce w Europie. Znajduje się tuż za Hiszpanią, ale przed Wielką Brytanią. Największym konsumentem betonu towarowego w ubiegłym roku było budownictwo inżynieryjne (45%). Dzięki akcji kredytowej „Rodzina na swoim” do 19% wzrósł udział budownictwa mieszkaniowego w zużyciu betonu. 14% betonu towarowego pochłaniała budowa dróg, a 5% realizacja obiektów użyteczności publicznej.

Pięcioprocentowy wzrost zapotrzebowania na beton w 2014 r. branża wiąże ze stopniową poprawą koniunktury w czterech sektorach: mieszkalnictwie, budownictwie drogowym, kolejowym i energetyce. Zdaniem prezesa Ruseckiego pierwsze symptomy ożywienia są już widoczne.

 

JAKOŚĆ BETONU SPRAWĄ NAJWYŻSZEJ WAGI

W gali „Dobrego Betonu”  oprócz producentów betonu wzięli udział przedstawiciele świata nauki, firmy świadczące usługi dla producentów betonu.

Prof. Zbigniew Grabowski reprezentował podczas spotkania Polską Izbę Inżynierów Budownictwa. Byli Janusz Opiłka dyrektor Zespołu Budownictwa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Jan Bobrowicz – dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej i prof. Janusz  Rymsza – z-ca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Stowarzyszenia zaprzyjaźnione z SPBT reprezentowali:  Tadeusz Wasąg – prezes Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej, Andrzej Ptak – przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu i Józef Kostrzewski – dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Betonów.

– Dla branży cementowej to honor i zaszczyt, że możemy być razem z wami. Gratuluję tym, którzy odebrali certyfikaty producentów Dobrego Betonu. Życzę byśmy zbliżyli się do konsumpcji cementu i betonu, jaki jest we Francji czy Niemczech. Jesteśmy otwarci na współpracę z wami – deklarował Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Podczas gali prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu mówił o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych dotyczących betonów w budownictwie drogowym, które zostały opracowane przez zespół ekspertów pod jego kierownictwem na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – To o czym mówię jest nierozwiązanym problemem od co najmniej kilkunastu lat. Beton pojawił się w kraju jako nawierzchnia dróg i autostrad i jest go całkiem sporo – prawie 700 km. Oprócz tego mamy setki obiektów inżynierskich z betonu nad drogami. Dlatego sprawa jakości betonu jest sprawą wagi najwyższej. Należy ubolewać nad tym, że w dalszym ciągu formalnie, pod względem technicznych zapisów funkcjonujemy w poprzednim wieku. Dzisiaj mijają 22 lata odkąd obowiązuje przestarzałe rozporządzenie dotyczące cementu i betonu. Opracowaliśmy nowe OST i możemy je zobaczyć na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Czekamy kiedy te specyfikacje staną się dokumentami obowiązującymi. Oby stało się to jak najszybciej – apelował prof. Deja.

 

BETON Z UDZIAŁEM „DESZCZÓWKI”

Tegoroczną edycję kampanii Dobry Beton podsumował członek kapituły prof. Lech Czarnecki.

– Cele kampanii są niezmienne: jakość, otwarcie na klienta i środowisko, kreowanie konkurencyjności i dbałość o markę – wyliczał prof. Czarnecki, a potem razem w prezesem Piotrem Ruseckim wręczał certyfikaty Dobrego Betonu. Nagrodzone wytwórnie, których w tym roku było 16, wyczytywał dr Zdzisław Kohutek, wieloletni dyrektor biura SPBT w Polsce.

Laureaci znaku jakości „Dobry Beton” otrzymywali certyfikat, dyplom i pieczęć jakości.

Kapituła Znaku Jakości „Dobry Beton” wspólnie z zarządem Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego przyznała w tym roku także dwie nagrody równoległe/statuetki  – za innowacyjność.

Pierwsza statuetka trafiła do wytwórni betonu Gorzów Wlkp. – Zawarcie należącej do firmy Lafarge Beton Towarowy Sp. z o.o. Nagrodę przyznano za „znaczący krok wytwórni z kierunku zrównoważonego rozwoju” czyli za wykorzystanie wody z opadów atmosferycznych do produkcji mieszanki betonowej, co wyraźnie obniżyło zapotrzebowanie na wodę pitną. – Dzięki zastosowanym rozwiązaniom firma oszczędza około 2 tysięcy metrów sześciennych wody miesięcznie czyli 7-9 tysięcy złotych – wyliczał dr Zdzisław Kohutek. – Wyobraźmy sobie ile wody byśmy zaoszczędzili gdyby wszystkie wytwórnie w kraju tak postępowały?

Druga statuetka trafiła do Wytwórni Mobilnej „Mob K041” należącej do firmy Cemex Polska Sp. z o.o. za opracowanie receptur 265 tys. m3 specjalnych odmian betonu w klasie XS1 – XS3. Wytwórnia Mob K041 produkowała m.in. beton odporny na temperatury do – 175 oC, beton podwodny, beton nawierzchniowy, hydrotechniczny, ekspansywny i architektoniczny na obiekty Gazoportu w Świnoujściu.  – Ta realizacja naprawdę robi wrażenie – dodał dr Kohutek.

Piotr Piestrzyński

WYTWÓRNIE BETONU TOWAROWEGO – LAUREACI XI EDYCJI KAMPANII DOBRY BETON

  1. Głogów (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  2. Gorzów Wlkp. – przy Obwodnicy Wschodniej (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  3. Gorzów Wlkp. – Zawarcie (Lafarge Beton Towarowy Sp. z o.o.)
  4. Jelenia Góra – przy Trasie Czeskiej (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  5. Kraków – Niepołomice (General Beton Polska Sp. z o.o.)
  6. Lubin – Gilów (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  7. Ostrołęka (Cemex Polska Sp. z o.o.)
  8. Piła – Przedmieście Poznańskie (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
  9. Poznań – Wysogotowo (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
  10. Radomsko – Bogwidzowy (Dyckerhoff Polska Sp. z o.o.)
  11. Rzeszów – ul. Przemysłowa (PPMB Bosta Beton Sp. z o.o.)
  12. Szczecin – przy Basenie Górniczym (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  13. Warszawa – Odolany (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
  14. Wytwórnia Mobilna „Mob K041” (Cemex Polska Sp. z o.o.)
  15. Wolin (BT Topbeton Sp. z o.o.)
  16. Zielona Góra – ul. Międzyrzecka (Lafarge Beton Towarowy Sp. z o.o.)
Polecamy