Aktualności

Aktualności
04 stycznia 2006

Euronews grudzień 2005

IPPC dla NOx oraz SOx z uwzględnieniem Systemu Handlu Emisjami

Dyrektywa dotycząca pozwoleń zintegrowanych (IPPC 1996/61/EC) nie została dotychczas w pełni zaimplementowana (część z „istniejących instalacji” ma jeszcze dwa lata) natomiast Komisja Europejska już rozważa możliwość uzupełnienia lub zastąpienia jej instrumentami bazującymi na rynkowych włącznie z systemem handlu emisjami dla NOx i SOx. Cembureau pozostaje na stanowisku, że założenia pozwoleń zintegrowanych nie zgadzają się z założeniami systemu handlu emisjami oraz preferuje uszczegółowienie istniejących rozwiązań dla NOx i SOx w zakresie pozwoleń zintegrowanych. IPPC powinno otrzymać odpowiednie narzędzia aby wykazać jego działanie zanim rozpocznie się udostępnianie rozwiązań alternatywnych. Europejskie Stowarzyszenie Cementowe jest przeciwko wprowadzaniu systemu handlu emisjami.

Emisje NOx i SOx z przemysłu są właściwie i efektywnie regulowane przez rozwiązania IPPC, Dyrektywę “Spalarniową” (2000/76/EC) oraz Dyrektywę dot. dużych źródeł spalania (2001/80/EC). Mało prawdopodobne jest czy system limitów i handlu może pracować równolegle do istniejących rozwiązań. Na przykład, jeżeli pozostają wymagane poziomy emisyjności (zgodne z IPPC) system jedynie będzie wynagradzał instalacje, które zejdą poniżej tych poziomów (rozwiązanie pula bazowa & kredyt, nie limity i handel), lecz nikt nie będzie kupował uprawnień ponieważ w pierwszej kolejności trzeba będzie osiągnąć wymagane limity.

Przemysł cementowy emituje bardzo niewielki procent NOx i SOx w Europie. Znacznie większe źródła, np. transport, powinny zostać włączone do systemu handlu tymi zanieczyszczeniami, jednakże bardzo trudno określić ich właściwy udział w emisji. Ponadto należy zwrócić szczególną uwagę na ekonomiczne aspekty wprowadzania analogicznych zasad rynkowych dla tak różnych gałęzi gospodarki. Nie jest to sprawiedliwe, żeby przemysł energochłonny konkurował z możliwościami nabywczymi (uprawnień) innych sektorów.

Uwzględniając doświadczenia z działania Systemu Handlu Emisjami CO2 w UE, SOx NOx w USA, NOx w Holandii oraz SOx na Słowacji staje się jasne, że nieścisłości i koszty administracyjne w zakresie np.: monitorowaniu, weryfikacji, raportowaniu, kontroli oraz administrowaniu rejestrami mogą być większe niż jakiekolwiek zyski z systemu. Istnieje też obawa, że niektóre sektory w sposób nieuzasadniony podniosą koszty swoich produktów tłumacząc to wprowadzaniem systemów handlu emisjami.

Nieścisłości związane z wprowadzaniem systemów handlu emisjami NOx i SOx są nie do zaakceptowania dla przemysłu cementowego, który jest sektorem bardzo kapitałochłonnym i charakteryzuje się długim okresem planowania inwestycji.

 

Poprzedni artykuł

DNI BETONU 2006

Następny artykuł

Euronews styczeń 2006

Podobne artykuły

Aktualności

To był naprawdę trudny konkurs

Daniel Domeracki, Arkadiusz Smętek, August Kożuchowski i…
Czytaj dalej
Aktualności

Debata: Kruszywa z recyklingu w budownictwie –…

Wykorzystanie kruszyw z recyklingu budownictwie to temat,…
Czytaj dalej
Aktualności

Inżynieryjny majstersztyk w sercu Beskidów

– 23 października 2025 r., przed południem,…
Czytaj dalej
Aktualności

BIEG DNI BETONU 2025: Celem nie było…

70 biegaczy stanęło na starcie Trzeciego Charytatywnego…
Czytaj dalej