Aktualności

Drogi betonowe
18 kwietnia 2024

NOVDROG po raz szósty w wyjątkowym roku

Z udziałem ponad 130 uczestników w Niepołomicach odbywa się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna NOVDROG 2024 – nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast metropolii i regionów. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.

Szóstą już konferencję NOVDROG, która odbyła się w dniach 17-19 kwietnia 2024 r. zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie przy udziale: Politechniki Krakowskiej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego i Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Stowarzyszenie Producentów Cementu było oficjalnym partnerem, a magazyn BTA – patronem medialnym konferencji.

Jak stwierdził Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie, rok 2024 będzie wyjątkowy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.

– Po raz pierwszy w jednym roku oddamy do użytku 5 dużych inwestycji: Północną Obwodnicę Krakowa S52, dwa odcinki drogi ekspresowej S7 (odcinek Miechów – Szczepanowice o długości ok. 5,5 km i odcinek Widoma – Mistrzejowice), obwodnicę Brzeska (II etap) i odcinek Zakopianki Rdzawka – Nowy Targ – wyliczał dyrektor Pałasiński. Przypomnijmy, że w tunelach Północnej Obwodnicy Krakowa S52 ułożona została nawierzchnia betonowa. Uczestnicy konferencji NOVDROG mieli okazję je obejrzeć podczas wycieczki technicznej.

Według Tomasza Pałasińskiego te 5 dużych inwestycji w różnym stopniu zostanie oddanych do ruchu. Część zostanie w pełni zakończona, a część zostanie udostępniona na zasadzie przejezdności. – Oddanie S7 Miechów – Szczepanowice przewidujemy w sierpniu 2024 r. Z kolei pod koniec listopada 2024 r. przewidujemy uzyskanie przejezdności na odcinku Widoma – Mistrzejowice, a cały kontrakt zostanie zakończony w przyszłym roku – mówił Tomasz Pałasiński.

Północna Obwodnica Krakowa S52, na całym odcinku od węzła Modlnica do węzła Batowice i kawałek dalej do węzła Mistrzejowice, zostanie oddana w miesiącach październik/listopad.

– Wszystko zależy od tempa uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie i naszych odbiorów. Jedną z łącznic węzła Mistrzejowice zepniemy S52 z S7, żeby był wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy. Oddanie całego węzła Mistrzejowice przewidziane jest na 2025 rok.

Prof. Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów mówił m.in. o kierunkach dekarbonizacji w drogownictwie. Jakie są możliwości dekarbonizacji w cyklu życia drogi? Jaki jest wpływ infrastruktury na emisję? – Dekarbonizacja odgrywa największa rolę na etapie przygotowań strategii i projektowania. Podczas użytkowania drogi może to być m.in. wymiana oświetlenia ulicznego na LED, co spowoduje już zmniejszenie emisji – mówił prof. Bohatkiewicz.

Podczas konferencji odbyła się debata pt. „Jak odnieść sukces w branży budowlanej – problemy w kształceniu nowego pokolenia w branży drogowej”.

Drogi betonowe i kierunki rozwoju budownictwa tych dróg przedstawił podczas konferencji Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. – W związku z dążeniem do obniżania emisji CO2, odchodzimy od cementów czysto klinkierowych z grupy CEM I na rzecz cementów z dodatkami CEM II. Ich zastosowanie będzie wymagało większej uwagi od inżynierów, lepszej pielęgnacji nawierzchni betonowej – mówił Piotr Kijowski.

Na koniec 2023 roku w Polsce było 1177,59 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową co stanowiło 23% sieci dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.

Ilość nawierzchni betonowych na drogach lokalnych – samorządowych szacowana jest na ok. 1700 km, a każdego roku przybywa ok. 150 km nowych dróg.

Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA Oddział w Krakowie
Prof. Janusz Bohatkiewicz, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Stoisko Stowarzyszenia Producentów Cementu w foyer konferencji NOVDROG
Nawierzchnia betonowa w tunelu Batowice w ciągu S52
Zestaw rozściełaczy do układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki S52
Poprzedni artykuł

Trwałe i zrównoważone drogi dla następnych pokoleń…

Następny artykuł

Zmarł prof. Grzegorz Bajorek

Podobne artykuły

Aktualności

Czy zbliża się koniec produkcji cementu w…

Według Centrum Analitycznego Izby Administracji Skarbowej, import…
Czytaj dalej
Aktualności

Organoleptyczne poznawanie nawierzchni betonowych

– Na naszych inwestycjach wykorzystujemy technologię betonową.…
Czytaj dalej
Aktualności

Współpraca, dzielenie się wiedzą i poszukiwanie innowacji…

– Przyszłość naszej branży leży przede wszystkim…
Czytaj dalej
Aktualności

Wielki potencjał druku 3D w budownictwie

– Chcemy, żeby zastosowania druku 3D w…
Czytaj dalej