Aktualności

Drogi betonowe
24 lipca 2024

O drogach betonowych w Wielkopolsce

Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Seminarium otworzyli: Mariusz Kusiołek – właściciel firmy Batarus i Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Piotr Kijowski z SPC wprowadził samorządowców w tematykę budowy dróg betonowych. Przedstawił poszczególne technologie budowy samorządowych dróg betonowych. Samorządowcy interesowali się nowymi rozwiązaniami m.in. samooczyszczającym się chodnikiem przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, ścieżkami rowerowymi z betonu czy też z ścieżkami rowerowymi z betonu wodoprzepuszczalnego.

Według Karola Błaszczaka, z-cy burmistrza Miasta i Gminy Zagórów drogi gminne są poddawane coraz większym obciążeniom, a obecnie rozjeżdżane przez sprzęt rolniczy. Potwierdził to Mateusz Wojciechowski, wójt gminy Ostrowite, który mówił, że pojazdy rolnicze, o masie nawet 25 ton, przejeżdżają drogami gminnymi kilkanaście razy dziennie.

Samorządowcy pytali m.in. o zimowe utrzymanie dróg betonowych. – Dobrze zaprojektowana i przygotowana, napowietrzona mieszanka betonowa wbudowana w nawierzchnię będzie służyła przez kilkadziesiąt lat mimo stosowania środków odladzających – odpowiadał Piotr Kijowski.

Mariusz Kusiołek z Batarusa przedstawił „Nowoczesne technologie betonowe”. Firma zajmuje się kompleksowo nawierzchniami betonowymi: projektowanie, produkcja betonu, budowa nawierzchni, utrzymanie i remonty. Dysponuje własną mobilną wytwórnią betonu. Zajmuje się m.in. naprawami nawierzchni betonowej na autostradzie A2 odc. Nowy Tomyśl – Świecko, budową nawierzchni betonowych terminali, poligonów i lotnisk. Mariusz Kusiołek zwracał uwagę m.in. na systematyczne uzupełnianie wypełnień szczelin dylatacyjnych, co jest podstawą dobrej, bezawaryjnej i długowiecznej eksploatacji drogi betonowej. Batarus zajmuje się także poprawą parametrów nawierzchni betonowych poprzez śrutowanie, grinding, groowing i teksturowanie hybrydowe NGCS.

Interesująco wyglądała „Analiza porównawcza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przedstawiona przez Mariusza Kusiołka. Według symulacji kosztowych, przyjmując ceny z czerwca 2024 r., przy odcinku o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.

Firma Batarus może także realizować inwestycje w technologii whitetopping czyli nakładki betonowej na istniejącej, zniszczonej nawierzchni betonowej.

Piotr Piestrzyński

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Mariusz Kusiołek, właściciel firmy Batarus
W szkoleniu wzięli udział samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite
Poprzedni artykuł

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

Następny artykuł

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego…

Podobne artykuły

Aktualności

Czy zbliża się koniec produkcji cementu w…

Według Centrum Analitycznego Izby Administracji Skarbowej, import…
Czytaj dalej
Aktualności

Organoleptyczne poznawanie nawierzchni betonowych

– Na naszych inwestycjach wykorzystujemy technologię betonową.…
Czytaj dalej
Aktualności

Współpraca, dzielenie się wiedzą i poszukiwanie innowacji…

– Przyszłość naszej branży leży przede wszystkim…
Czytaj dalej
Aktualności

Wielki potencjał druku 3D w budownictwie

– Chcemy, żeby zastosowania druku 3D w…
Czytaj dalej