ad replacer
Bądź z nami w kontakcie
Szukaj
Newsletter
Otrzymuj najświeższe informacje z branży. Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Polecamy
Beton – wiemy jak i dlaczego!

Seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu z udziałem blisko 100 osób, było jednym z ważniejszych punktów pierwszego dnia XIX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska”, które 21 maja 2013 r. rozpoczęły się w Targach Kielce.

Targi, które zawsze odzwierciedlały aktualną sytuację gospodarczą Polski zgromadziły w tym roku zaledwie 409 firm z 21 krajów. By podreperować nastroje przedsiębiorców Lech Witecki, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział podczas otwarcia targów ogłoszenie w przyszłym roku 50 przetargów na budowy dróg związanych z nową perspektywą unijną.

Jednym z wydarzeń pierwszego dnia targów było seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

W otwarciu seminarium uczestniczyli: Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący SPC oraz Andrzej Balcerek, Członek Zarządu SPC.
W pierwszym referacie prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawił „Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń”.
Ireneusz Mikulicki, zastępca dyrektora Oddziału Łódzkiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówił o „Drogach ekspresowych i autostradach – doświadczenia krajowe”. Przedstawił najpierw doświadczenia z eksploatacji betonowej drogi ekspresowej S8 na odcinku Polichno – Wolbórz, która w technologii whitetopping została wybudowana w 2003 roku. Następnie mówił o budowanej betonowej S8 od Piotrkowa do granicy z województwem mazowieckim i kolejnych betonowych inwestycjach na terenie łódzkiej GDDKiA.

Obok takich zalet nawierzchni betonowych jak wysoka nośność, brak zjawiska koleinowania, trwałość większa od asfaltowych o 50%, większe bezpieczeństwo związane m.in. z jasnością – dobrą widocznością w warunkach nocnych i przy opadach deszczu oraz niższym poziomem hałasu Ireneusz Mikulicki, po analizie oferowanych kosztów wykonania nawierzchni stwierdził także, że koszty budowy dróg betonowych są mniejsze niż nawierzchni asfaltowych.
Dr inż. Adam Poświata oraz dr inż. Mariusz Wesołowski z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie przybliżyli uczestnikom seminarium problematykę „Betonowych nawierzchni lotniskowych”.
Dr inż. Andrzej Moczko z Politechniki Wrocławskiej mówił o „Trwałości betonu w polskich warunkach eksploatacji”.

Miron Klomfas, prezes firmy B-Act Sp. z o.o. z Bydgoszczy mówił o realizacji „Betonowej obwodnicy Świdnicy”. Inwestycję wartości 109 mln zł oddano do użytku w październiku 2012 r. Pierwotnie projekt zakładał wykonanie drogi z nawierzchnią bitumiczną. Jednak zamawiający – Starostwo Powiatowe w Świdnicy, posiadając projekt budowlany, zmienił technologię wykonania nawierzchni drogi z bitumicznej na betonową. – Zmiana technologii polepszyła parametry trasy, obniżyła koszty związane z eksploatacją, a nie spowodowała zwiększenia budżetu inwestycji – mówił prezes Miron Klomfas.

Na zakończenie seminarium dr inż. Piotr Woyciechowski z Politechniki Warszawskiej i Konrad Harat z firmy Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane z Miastka mówili o „Nowych technologiach w nawierzchniach betonowych – beton wałowany”.

Seminarium organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Miejsce: Sala E2 i E3, Centrum Targowe w Kielcach,
Targi Autostrada Polska 2013

Termin: 21 maja 2013 roku, godz. 13.00 – 15.30.

Program seminarium:

Otwarcie
Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu
Andrzej Balcerek, Członek Zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu

1. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

2. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe: Ireneusz Mikulicki , Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddz. łódzki

3. Betonowe nawierzchnie lotniskowe: Adam Poświata, Mariusz Wesołowski , Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa

4. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji: Andrzej Moczko , Politechnika Wrocławska

5. Betonowa obwodnica Świdnicy: Miron Klomfas , B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz

6. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany: Piotr Woyciechowski , Politechnika Warszawska
Konrad Harat , Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko

7. Podsumowanie: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

MATERIAŁY DO POBRANIA:

  1. Spis treści, program
  2. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń
    Jan Deja, Stowarzyszenie Producentów Cementu
  3. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe
    Ireneusz Mikulicki, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddz. łódzki
  4. Betonowe nawierzchnie lotniskowe
    Adam Poświata, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
    Mariusz Wesołowski, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
  5. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji
    Andrzej Moczko, Politechnika Wrocławska
  6. Betonowa obwodnica Świdnicy 
    Miron Klomfas, B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz
  7. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany
    Piotr Woyciechowski, Politechnika Warszawska
    Konrad Harat, Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko
Polecamy